„Kiedy wielu pisarzy i publicystów wysuwa postulat „etyki naukowej”, wówczas bądź wyraźnie, bądź też niewyraźnie chce ją przeciwstawić etyce religijnej. (...) Etyka religijna, chodzi zaś w tym wypadku konkretnie o etykę chrześcijańską, wypływa z tej refleksji nad bytem, a w szczególności nad bytem ludzkim, dla której oparciem jest Objawienie. (...) Jeśli chodzi o samą naukę o człowieku, to wiadomo, że prawdy rozumowe, będące przedmiotem naukowego wykładu ze strony filozofii, a również (w innym zakresie) ze strony nauk szczegółowych, są w Objawieniu uzupełnione prawdami ponadnaturalnymi, które rozum przyjmuje tylko w świetle wiary (...) Jeżeli zaś chodzi o zawarte w Objawieniu zasady postępowania, to znów cały szereg z nich pokrywa się po prostu z zasadami czysto rozumowymi, takimi, które człowiek musiałby sformułować jako zasady swego postępowania również i bez Objawienia. Inne zaś pośród zasad objawionych w każdym razie nie sprzeciwiają się rozumowi, chociaż może do ich sformułowania nie doszedłby rozum sam. Taka np. nauka o miłości nieprzyjaciół stanowi trudną dla rozumu zasadę postępowania moralnego. Niemniej człowiek, kierując się właśnie rozumem, musi stwierdzić całą wielkość etyczną, którą zasada ta w sobie kryje.”
Elementarz etyczny
Elementarz etyczny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz